April 7, 2013

ADAKAH INI TANDA-TANDA ALLERGIC?

Assalamualaikum...

Lengan ku ada tanda merah....
Adakah aku salah makan?
Allergic ke aku ni?
Sebelum ni tak ada pun...
Tapi sejak dulu lagi aku perasan...
Kalau aku pegang cili atau masak yang menggunakan cili...
Nanti mesti badan-badanku akan gatal dan kemerah-merahan...
Kalau aku menggaru, lagi lah makin merah...
So kena lah sapu dengan minyak...
Supaya kurang gatalnya pada bahagian yang merah atau membengkak tuh...
Tapi adakah ia allergic?
Kadang-kadangkan tanpa ku sedari mesti ada merah-merah kat bahagian bawah leherku...
Allergic pada bahan-bahan mandian ku ke?
Atau dari air yang aku guna tuk mandi...
Airnya tercemar ke?


Aku soal selidik sikit tentang allergic ni...

Punca-punca allergic dari beberapa faktor :

  • Makanan seperti seafood dan makanan yang tidak boleh dimakan sejak seseorang menyedarinya
  • Penyebab dari ubat-ubatan
  • Sejuk
  • Tekanan pada bahagian badan dengan penyebab yang tertentu
  • Jangkitan
  • Cahaya matahari
  • Sengatan atau bisa daripada serangga atau binatang.

#papepunteruskankehidupan#watapeyangtermampu#sabar#ikhlas#sayangilahnyawaanda

No comments:

Post a Comment